Verhogen pensioen: onze dilemma’s

27 januari 2025

Deze eeuw is alweer 25 jaar oud, wat vliegt de tijd. In de laatste maand van 2024 hebben veel van onze sectoren en aangesloten werkgevers een keuze gemaakt over hoe zij willen overstappen naar het nieuwe pensioen. Naar verwachting is dit op 1 januari 2027. Op deze webpagina vind je meer informatie over het nieuwe pensioen 

Hoe compenseren wij de prijsstijgingen?

Op korte termijn is het voor velen van jullie belangrijker hoe Pensioenfonds PGB de nog altijd hoge prijsstijgingen (inflatie) probeert op te vangen. Boodschappen worden steeds duurder en ook de huren stijgen flink. Over heel 2024 was de inflatie gemiddeld 3,3%.

De realiteit is dat Pensioenfonds PGB hiervan helaas maar een klein gedeelte kan opvangen. Jouw pensioen verhoogden wij met 0,4%, zodat een pensioen van €1.000 in 2024, in 2025 €1.004 bedraagt. Het is onze inzet om de pensioenen zo koopkrachtig mogelijk te houden, dus we snappen dat dit tegenvalt. Vooral als je dit als gepensioneerde meteen merkt in je portemonnee.

Begrijpelijke reacties zijn dat ‘dit nergens op slaat’, dat ‘je in verband met de kosten wellicht net zo goed niks kunt doen’, en dat ‘jullie zeker aan het sparen zijn om straks bij de overgang naar het nieuwe pensioen een ‘cadeautje’ te kunnen uitdelen!’ en varianten daarop.

De kosten voor de verwerking van de verhoging zijn gelukkig beperkt. En ze wegen wat ons betreft altijd op tegen de broodnodige verhoging van de pensioenen. Daarnaast zijn wij zeker niet op de rem gaan staan om per 1 januari 2027 goede sier te maken. Van ‘sigaren uit eigen doos’ wordt namelijk nooit iemand blij.

Wat ik me kan voorstellen is dat je wat meer inzicht wilt in de afwegingen die wij als bestuur hebben gemaakt. Waarom was de verhoging vorig jaar hoger?

Toepassen van strenge en minder strenge regels

Ons beleid is er al vele jaren op gericht om jullie binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk koopkracht te laten houden. Daarbij kijken we scherp naar de inflatie. Door allerlei financiële crises in de wereld en strenge overheidsregels konden de pensioenen heel lang niet omhoog. De afgelopen 3 jaar kregen we vanuit Den Haag meer ruimte om de pensioenen te verhogen, door het toepassen van minder strenge regels. Bovendien verbeterde onze financiële positie. Maar we merkten ook dat de prijzen flink begonnen te stijgen en er pieken ontstonden. Onder meer door de energiecrisis.

Om minder afhankelijk te zijn van een momentopname, besloten we vorig jaar om bij het verhogen van de pensioenen voortaan te kijken naar de gemiddelde inflatie. Een andere maatstaf dus die stabieler is. Door de minder strenge regels toe te passen konden de pensioenen per 1 januari 2024 met 5,2% omhoog in plaats van 2%. Daarmee kwam het totaal van de verhogingen in 3 jaar tijd uit op 15,2%. Zo’n verhoging was niet gelukt als we niet van een andere maatstaf, een gemiddelde inflatie, waren uitgegaan.

De keuze voor een gemiddelde inflatie leidt dit jaar tot een nadeel. Onze gemiddelde maatstaf komt namelijk uit op 1,5%, terwijl de inflatie over 2024 op 3,3% uitkwam. Daarnaast werden we geconfronteerd met een juridisch vraagstuk. We mogen de minder strenge regels alleen toepassen voor de pensioenen die meegaan naar het nieuwe pensioen. Bij Pensioenfonds PGB geldt dat een klein deel van de pensioenen niet overgaat naar het nieuwe pensioen. Die pensioenen horen namelijk bij werknemers van ondernemingen die inmiddels niet meer bestaan. Eerst dachten we dat we de minder strenge regels om te verhogen mogen hanteren als de meerderheid van de pensioenen overgaat. Nu weten we dat het zo niet werkt. Voor alle pensioenen die niet overgaan naar het nieuwe pensioen, zijn wij verplicht de strenge regels voor het berekenen van de verhoging toe te passen. Voor de pensioenen die wel overgaan zouden wij de minder strenge regels mogen toepassen. Voor de verhoging per 1 januari 2025 gaat het over een verschil van 0,4% onder de strenge regels of 1,5% onder de minder strenge regels.

Kunnen en willen we dan een onderscheid maken tussen beide groepen?

Ons beeld is dat dit allerlei onvoorziene risico’s en onduidelijkheden met zich meebrengt. En het zorgt voor extra kosten. Het is niet een simpele kwestie van de ene deelnemer wat meer verhogen dan de ander. Je moet in dat geval het vermogen herverdelen. Anders is het resultaat niet eerlijk en evenwichtig. Op dit moment is het geen begaanbare weg om twee verschillende verhogingen te hanteren. Wij hebben daarom besloten geen onderscheid te maken in de verhoging.

Dit is een lang verhaal geworden. Maar het gaat om jullie pensioen, en daarover geven we graag uitleg. Niet alleen in ons jaarverslag, maar ook hier. Het was geen makkelijk besluit, ook al scheelde het uiteindelijk maar 1,1%. We waren blij met het begrip van ons verantwoordingsorgaan en onze Vereniging van Gepensioneerden, alhoewel die natuurlijk teleurgesteld waren dat er niet meer mogelijk was. Ondertussen werken we hard aan de overgang naar het nieuwe pensioen. Daarin hebben we niet meer te maken met de strenge of minder strenge rekenregels, maar ook dan zullen er onverwachte ontwikkelingen en dilemma’s zijn.

Wil je meer weten over de verhoging 2025?

Lees hier de antwoorden op de veelgestelde vragen.

 

Reacties

Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.