Column Edwin de Jong: Jouw pensioen gaat met 1,7% omhoog in 2026

17 oktober 2025

Vanaf 1 januari 2026 verhoogt Pensioenfonds PGB de pensioenen met 1,7%. Die verhoging geldt voor iedereen. Of je nu nog werkzaam bent, al gepensioneerd, nabestaande van een overleden deelnemer of in het verleden bij ons pensioen hebt opgebouwd.

Jouw pensioen gaat met 1,7% omhoog

 

Waarom een verhoging van 1,7%?

Het bestuur heeft gekozen voor het maximale percentage dat volgens de huidige wettelijke regels is toegestaan. We zijn blij dat we de pensioenen voor het 5e jaar op rij kunnen verhogen, maar we begrijpen ook dat dit misschien minder is dan je had gehoopt. De prijzen stegen het afgelopen jaar namelijk met zo’n 3%. Helaas kunnen we door de regels op dit moment de pensioenen niet meer verhogen dan we nu doen. En dat is best lastig uit te leggen, omdat we een financiële reserve hebben van bijna 30%. Die hoge reserve mogen we onder de huidige regels niet gebruiken om extra te verhogen.

In het nieuwe pensioen zijn er minder hoge reserves nodig

Juist daarom willen we ook graag over naar de nieuwe regels voor pensioen. In dat nieuwe pensioen zijn minder hoge financiële reserves nodig. Hierdoor kunnen we de pensioenen eerder verhogen. We verwachten over te gaan naar het nieuwe pensioen op 1 januari 2027. Sommige pensioenfondsen gaan al op 1 januari 2026 over. Die pensioenfondsen kunnen de pensioenen vaak eenmalig extra verhogen. Dat komt omdat de financiële reserve dan verdeeld wordt onder de deelnemers. Hoe dat precies uitpakt, verschilt per pensioenfonds. Zo heeft het ene pensioenfonds hogere reserves dan het andere. En sociale partners (werkgevers- en werknemersorganisaties) spreken soms af om groepen die er meer op achteruitgaan dan anderen een extra verhoging te geven (compensatie).

Waarom gaan we niet eerder over naar het nieuwe pensioen?

Je vraagt je misschien af waarom andere pensioenfondsen al per 1 januari 2026 overstappen en wij een jaar later. Dat is een begrijpelijke vraag. De overgang naar het nieuwe pensioen is een belangrijke en grote verandering. Wij moeten en willen dat heel zorgvuldig doen. Ons pensioenfonds heeft 16 verschillende sectoren en 400 vrijwillig aangesloten ondernemingen. Allemaal met hun eigen pensioenregeling. Die sectoren en werkgevers gaan allemaal tegelijkertijd over naar het nieuwe pensioen. Dat vraagt veel voorbereiding en zorgvuldigheid. Wij zetten ons daar maximaal voor in. We willen het goed doen voor al onze deelnemers en aangesloten sectoren en werkgevers.

 

Wil je meer weten of heb je vragen over de verhoging 2026?

Kijk dan op onze speciale webpagina over de verhoging. Hier vind je ook onze antwoorden op veelgestelde vragen.

Reacties

Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Jan R . respons on 24 oktober 2025:
Nog maar een reactie . Het bestuur gaat voor meer openheid , transparantie , duidelijkheid . Want niet iedereen snapt de regels van het pensioenstelsel of vindt het ingewikkeld . Betekend dat , dat het pensioenfonds eigenlijk nooit transparant , duidelijk en open is geweest in het verleden ? Dat daardoor die mist is ontstaan ? Dan heb ik hier een simpele oplossing . Geef elk jaar elke deelnemer en gepensioneerde een overzicht van : 1 De totaal betaalde premie van werknemer en werkgever . 2 Het WERKELIJK behaalde rendement daarop . 3 En dat jaar op jaar op jaar . Dus premie plus rendement plus premie plus rendement enz. enz. . Dan geeft u duidelijkheid , transparantie , openheid en eerlijkheid . Dan kan iedereen zien wat er aan premie is betaald en wat het WERKELIJK behaalde rendement is . Dan kan een ieder zien wat na bv. 50 werkzame jaren er is opgebouwd aan premie plus het WERKELIJK behaalde rendement . En is heeeeel wat anders dan wat er nu wordt verteld door het pensioenfonds ! Dan bent u open , transparant , duidelijk en - vooral - eerlijk ! Zo moeilijk kan dat niet zijn ! Zelf heb ik nl. mijn hele premie geschiedenis opgevraagd en gekregen . Tel daar het WERKELIJKE rendement over 50 jaar bij op en .... het plaatje is compleet . Maar dat zal niet gebeuren denk ik ! Wetende dat het hele andere uitkomsten geeft dan ons nu wordt voorgehouden ! Want een verklaring hoe het pensioenvermogen in ca. 10 jaar kan verdubbelen dankzij de lage rekenrente heb ik nog nooit ontvangen ! Dan alleen : Wij moeten ons aan de regeltjes houden ! Nou bestuur ga DAAR dan eens wat aan doen ! Daar zijn jullie voor , niet voor de belangen van de Ned. bank en regering !
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Edwin de Jong respons on 27 oktober 2025:
Beste Jan, We hebben natuurlijk al veel standpunten uitgewisseld langs deze en andere weg. En we zijn het eigenlijk ook over veel eens. Zoals dat het goed is dat we naar een eenvoudiger pensioensysteem gaan. Daarin kun je inderdaad de jaarlijkse inleg zien en het rendement over je totale vermogen. En tijdens je pensioenfase hoeveel van dat vermogen onttrokken wordt aan uitkeringen. In het huidige systeem is dit wat lastiger te volgen. Daarin wordt eerst berekend hoeveel vermogen nodig is om de verkregen pensioenrechten na te komen. Dat zijn de verplichtingen. Aan de andere kant van de balans hebben we de bezittingen. Zijn de bezittingen hoger dan de verplichtingen? Dan hebben we een reserve. Er zijn vrij strakke regels om aan te geven hoe we die reserve kunnen inzetten om de pensioenen te verhogen. Op dit moment houden we daardoor meer reserve over dan wij zelf eigenlijk nodig vinden. Als we van de huidige regels naar de nieuwe regels gaan, mogen we lagere reserves aanhouden. Zoals het er nu uitziet, kunnen we de pensioenen bij die overgang eenmalig extra verhogen. En ja: je hebt gelijk dat iedere verhoging gekwalificeerd kan worden als “sigaar uit eigen doos”, want alle bezittingen op de balans van het pensioenfonds zijn van alle deelnemers samen. De regels geven dan aan wie welk deel daarvan krijgt. Als bestuur van het fonds moeten en willen wij ons aan de regels houden. We hebben de afgelopen jaren bewust gesleuteld aan ons toeslagbeleid zodat we de toeslagen zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op de actuele prijsstijgingen. Maar de wet remt ons nog wel ten opzichte van onze ambitie. Uiteraard laten wij ons horen bij de wetgevende instanties, zelfstandig en via de Pensioenfederatie. Dit om tot een set regels te komen waarin iedereen zijn eerlijke deel uit het totale pensioenvermogen krijgt.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Jan R . respons on 27 oktober 2025:
Beste Edwin , inderdaad hebben we veel standpunten uitgewisseld . Straks zien we inderdaad dus : premie plus rendement plus premie plus rendement enz. enz. . Zoiets dus : Stel op een moment dat je 100.000 aan premie en rendement in je "persoonlijke "pot hebt . Dan gaat het als volgt verder : 100.000 plus 7 % rendement ( 7000) plus premie 2000 is 109.000 . het jaar daarop : 109.000 plus rendement 5 % ( 5400 ) plus premie 2000 is 116450 . plus bv 6 % (6987 ) plus premie 2100 is 125537 . plus 9,2 % ( 11549 ) plus premie 2100 is 139.086 . En zo gaat het jaar op jaar op jaar door . En zo kom je tot aan je pensioen aan 5 ton minimaal ! En dat gaat het zo : 500.000 min pensioen 25.000 plus 5 % rendement ( 25.000 ) is 500.000 min 25.000 plus 4 % ( 20.000 ) is 495.000 min 25.000 plus 7 % ( 34650 ) is 504.650 enz. enz. en dat jaar in jaar uit . Die pot raakt dus NOOIT leeg ! integendeel ! want anders zou het pensioenvermogen gemiddeld NOOIT elke 10 jaar kunnen verdubbelen ! Waar of niet waar ? Want dat lukt toch nooit met de rekenrente zoals die gehanteerd wordt voor de pensioenuitkeringen ? Wel degelijk meten met twee maten of meer dus ! Maar straks zien we alles open bloot en komt de werkelijkheid aan het licht , toch ?....... Een ieder moet gewoon krijgen wat hem /haar toekomt en dat is het niet uitbetaalde achterstallig loon plus het werkelijk behaalde rendement , want dat is het pensioen ! En maak dan je ambities waar en accepteer niet alle regeltjes en wetjes die indirect de deelnemers en gepensioneerden door de strot worden geduwd om maar niet te hoeven te hoeven verhogen ! Maar zo als je al een keer aangaf : Wij gaan niet naar de Haag om daar stampij over te maken ! Dus braaf alles maar voor koek en ei doorslikken ! De deelnemers en gepensioneerden hebben er zich maar bij neer te leggen ! Wij maken wel uit hoe wij beslissen over uw centen . Mag ik ook over uw centen beslissen en bepalen wat u van uw salaris ter beschikking krijgt ? Want dat is het toch gewoon ? De deelnemer en gepensioneerde heeft toch weinig tot niets te zeggen wat er met zijn/haar verplicht afgedragen achterstallig loon en rendement gebeurt ? Waar of niet waar ? De dikte en kwaliteit van de sigaar uit eigen doos wordt toch bepaald door het bestuur aan de hand van de opgelegde regeltjes en wetjes ? Wij hebben toch niks te kiezen ? En mogen alleen maar dankbaar zijn dat we nog iets terug krijgen van ons eigen verplicht afgedragen salaris , toch ? Gedwongen winkelnering .
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Jan R . respons on 23 oktober 2025:
Beste Edwin , Blij dat de we de pensioenen met 1,7 % kunnen verhogen . Hoeveel procent lopen we sinds 2008 inmiddels mis door niet te indexeren ? Dat zal m.i. zeker 30 % zijn ! En dan blij zijn met 1,7 % " indexatie ",terwijl de inflatie dit jaar boven de 3 % zit ! En vorig jaar idem , en moesten we met 0,4 % genoegen nemen ! Moeten we het bestuur op onze blote knieën dankbaar zijn voor de HALVE sigaar uit eigen doos ? Want dat is het nl. wel ! Het is gewoon achterstallig nog niet uitbetaald loon , ons eigen geld dus ! Een walgelijke vertoning van de werkelijkheid . Want die is totaal anders ! Bij een opgetelde premie plus het WERKELIJKE rendement zou iemand ca. 5 ton opgespaard hebben bij pensionering . Dat is door een bestuurslid in het verleden toegegeven ! Ook dat een ieder voor zich pensioen opbouwt en niet bv. voor z`n buurman . De jongeren betalen NIET voor de ouderen of gepensioneerden van nu . Gemiddeld krijgt iemand ca. 20 jaar een pensioenuitkering . Volgens het PGB is dan de pot leeg . Nou niet dus , want ze "vergeten " het WERKELIJK behaalde rendement er bij te tellen ! En die is gemiddeld hoger dan je pensioenuitkering ! Na die 20 jaar zit er dus nog meer in de pot van van oorsprong 5 ton ! Na ruim 3 jaar pensionering is mijn " persoonlijke "potje alleen maar gegroeid i.p.v. afgenomen ! Dus hoezo raakt die pot leeg ??? Het bestuur verschuilt zich achter de opgelegde regeltjes van de Ned. bank , regering . Net politiek , die verschuilt zich ook achter allerlei wetjes en regeltjes , dat uiteindelijk niemand als verantwoordelijke kan worden aangewezen . Bestuur verschuil u niet achter het e.e.a. . Neem uw verantwoordelijkheid en houdt de deelnemers en gepensioneerden niet langer voor de gek en spreek de waarheid ! En maak duidelijk dat het ONZE centen zijn , waar WIJ zelf wel over kunnen beslissen en niet de Ned. bank , regering enz. Laat de regering maar op z`n eigen portemonnee passen ! Die komt elk jaar meer geld tekort dan er binnenkomt ! En dat wil dan ook nog op andermans geld passen ! Bestuur als dit niet de waarheid is dan zie ik dit graag als reactie , zo dat een ieder dit kan lezen . Mag ik ook een poosje over het salaris gaan van de bestuursleden ? Mag ik dan ook bepalen wat u daarvan krijgt en de rest aan mij over laat wat ik er mee ga doen ? Of ik het t.z.t. nog een keer ga uitbetalen en hoeveel ? Dat ik daarvoor de regeltjes bepaal en niet u ? Daar lijkt het wel op v.w.b. het pensioen !
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
René Aveskamp respons on 21 oktober 2025:
Beste Edwin, Inderdaad een teleurstellend besluit. Een reserve van 30 procent en toch maar een magere verhoging die de inflatie bepaald niet dekt. Volgens wettelijke regels, schrijf je. Wat zijn die regels? PGB zou meer kunnen verhogen, schrijf je ook, op grond van de versoepeling van de regels. Maar PGB mag hiervan volgens jou geen gebruik maken omdat niet alle pensioenen overgaan naar het nieuwe pensioenstelsel. Vreemd. Welke pensioenen zijn dat. Hoe groot is hun aandeel in de totale pot? Waar gaan die pensioenen dan straks naar toe? Kortom: leg uit.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 23 oktober 2025:
Beste René, Bedankt voor je reactie. Ons beleid om te verhogen moet voldoen aan de wettelijke regels voor ‘toekomstbestendig indexeren’. Deze regels zij vastgelegd in de wet (artikel 137 lid 2 PW jo. artikel 15 lid 3 Besluit Financieel Toetsingskader Pensioenfondsen). Wij hebben binnen die regels de maximale ruimte benut om de pensioenen te verhogen. Het klopt dat sommige pensioenfondsen gebruik kunnen maken van versoepelde regels voor verhogen. Die houden in dat een pensioenfonds de pensioenen al mag verhogen vanaf een beleidsdekkingsgraad van 105% (in plaats van 110%). Deze zogenaamde Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) stelt daarbij als voorwaarde dat alle al opgebouwde pensioenen overgaan naar de regels voor het nieuwe pensioen. Dat is bij ons pensioenfonds niet het geval. Een klein deel van de pensioenen gaat bij ons niet over. Die pensioenen horen namelijk bij werknemers van ondernemingen die inmiddels niet meer bestaan. Om met de opgebouwde pensioenen over te kunnen gaan naar het nieuwe pensioen (‘invaren’), moeten werkgevers of sociale partners een verzoek indienen bij hun pensioenfonds. Als een bedrijf niet meer bestaat kan dat dus niet. En daardoor blijven deze pensioenen achter in het oude stelsel met de strenge regels. Dat is wettelijk zo bepaald. Gemeten naar ons totale belegd vermogen verwachten we dat ongeveer 10%, oftewel € 3,5 miljard, in het huidige pensioenstelsel blijft. Die pensioenen blijven bij ons pensioenfonds onder de huidige regels en gaan niet over naar het nieuwe regels.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
S.T. Brusche respons on 21 oktober 2025:
Geachte heer Edwin de Jong, Ik heb enkele vragen over de vaststelling van de beleidsdekkingsgraad en de eventuele gevolgen daarvan. Wat gebeurt er als op 31 december 2025 de beleidsdekkingsgraad aanzienlijk hoger of lager blijkt te zijn dan nu wordt aangenomen? Wordt er dan nog een correctie toegepast? Daarnaast viel mij op dat de beleidsdekkingsgraad vorig jaar werd vastgesteld over de periode september 2023 tot en met september 2024 – dus over twaalf maanden. Nu wordt kennelijk gerekend over vijftien maanden. Kunt u toelichten waarom dit is gewijzigd? Tot slot wil ik graag mijn teleurstelling uitspreken over de beperkte verhoging van 1,7%. In een tijd waarin Nederland met hoogste inflatie van Europa en sterke loonstijgingen, blijven gepensioneerden duidelijk achter. Dat voelt onrechtvaardig. Met vriendelijke groet, Stephan Brusche
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Beste meneer Brusche, Bedankt voor uw reactie. Allereerst kan ik mij uw teleurstelling goed voorstellen. De prijzen zijn het afgelopen jaar harder gestegen dan wij de pensioenen kunnen verhogen. En onze financiële situatie is goed. Toch gebruikten wij de maximale ruimte die de huidige wettelijke regels voor verhogen toelaten. U leest daar meer over op deze pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhoging2026. Verder vraagt u of wij misschien nog een correctie toepassen als onze beleidsdekkingsgraad op 31 december 2025 aanzienlijk hoger of lager is. Wij passen geen correctie toe in die situatie. Bij het besluit over de verhoging kijken we altijd naar de verwachte beleidsdekkingsgraad op 31 december. Dat doen wij op basis van een inschatting van hoe onze beleidsdekkingsgraad zich ontwikkelt de komende maanden. Dat is vooral afhankelijk van de rente en de beleggingsresultaten. Komt onze beleidsdekkingsgraad op 31 december 2025 lager uit dan we hadden verwacht? Dan verhogen wij de pensioenen nog steeds met 1,7%. Dat doen wij ook als de beleidsdekkingsgraad hoger uitkomt dan verwacht.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Dan heeft u ook nog een vraag over de vaststelling van de beleidsdekkingsgraad. U bedoelt waarschijnlijk over welke periode we kijken om de gemiddelde prijsstijging vast te stellen. Hiervoor kijken we naar het 12-maands gemiddelde van de ‘consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens afgeleid’. We kijken dan naar de periode van oktober van het voorgaande jaar tot en met september van het lopende jaar. Voor 2026 is die ‘CPI alle huishoudens afgeleid’ dus over de periode oktober 2024 tot en met september 2025. We kijken dus, net als vorig jaar, over 12 maanden en niet over 15 maanden. Met hoeveel we de pensioenen vervolgens kunnen verhogen is afhankelijk van onze financiële situatie. Daarvoor kijken we dus naar de verwachte beleidsdekkingsgraad op 31 december 2025. Ook dat is niet veranderd. Op deze pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhogen vindt u meer informatie over de regels die we hanteren om de pensioenen te verhogen.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Jan Streefkerk respons on 20 oktober 2025:
Het zou PGB sieren als er op z'n minst een poging wordt gedaan om uit te leggen waarom ook nu "de regels" tot een dergelijke uitkomst leiden. In deze fase van transitie kan mijns inziens niet volstaan worden met een algemene verwijzing. Welke regels/welke artikelen en hoe kom je dan uit op dit percentage? De toelichting suggereert dat de indexatie nu (en andere jaren) automatisch voortvloeit uit "de regels". Als dat zo is, hoef je daarover geen bestuursbesluit meer te nemen, toch? Het is jammer dat hier nu mee wordt volstaan en dat geeft inderdaad een gezond wantrouwen naar eind volgend jaar, het invaren. Bestuur geef inhoud aan je verantwoordingsplicht naar de deelnemers!!
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Beste meneer Streefkerk, Bedankt voor uw reactie. Natuurlijk willen wij u zo goed mogelijk informeren over hoe deze verhoging tot stand is gekomen. En welke overwegingen daarbij een rol speelden. Op deze pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhogen vindt u meer informatie over de regels die we hanteren om de pensioenen te verhogen. En verder hebben wij een speciale pagina over de verhoging in 2026 met onze antwoorden op veelgestelde vragen. Daar leest u ook hoe we gekomen zijn tot een verhoging van 1,7%. Dit is de volgende pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhoging2026
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Cees Otterspeer respons on 20 oktober 2025:
Waar kan ik de gegevens vinden op basis waarvan er maar een indexatie van 1,7% kan plaatsvinden op 1 januari 2026? Een belangrijke onderbouwing van wat besloten is. Is er een staffel? bijvoorbeeld; Dekkingsgraad 110%, indexatie X??. Dekkingsgraad 125, indexatie gelijk aan X of dan al gelijk aan CPI?? Graag een reactie. Met vriendelijke groet Cees Otterspeer.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Beste meneer Otterspeer, Bedankt voor uw reactie. Op deze pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhogen vindt u meer informatie over de regels die we hanteren om de pensioenen te verhogen. En verder hebben wij een speciale pagina over de verhoging in 2026 met onze antwoorden op veelgestelde vragen. Daar leest u ook hoe we gekomen zijn tot een verhoging van 1,7%. Dit is de volgende pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhoging2026.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Gust Klaassen respons on 22 oktober 2025:
De vraag van dhr. Otterspeer wordt niet beantwoord op de pagina waar PGB naar verwijst. Uit het antwoord op de vraag aldaar: 'Hoe is het besluit over het verhogingspercentage van 1,7% tot stand gekomen' wordt niet duidelijk waarom het bestuur tot een percentage van 1,7% i.p.v. een hoger (tot 3%) of lager percentage gekomen is. Daarmee komt het willekeurig over. Wat in de beantwoording ontbreekt is de verwijzing naar Bijlage II bij het (basis)pensioenreglement uitkeringsovereenkomst ('Richtlijn beleidsdekkingsgraad en ontwikkeling pensioen') waaruit blijkt dat bij een dekkingsgraad van 110% tot toeslagdekkingsgraad het pensioenfonds een pro rata toeslag van de prijsontwikkeling kan toekennen. Hierbij is de toeslagdekkingsgraad gedefinieerd als 'de dekkingsgraad waarbij wordt voldaan aan de eis dat naar verwachting de toeslag van de prijsontwikkeling volgens de consumentenprijsindex in de toekomst gerealiseerd kan worden'. Ook is volgend die richtlijn 'voor de mate van toeslagverlening per 1 januari van enig jaar de (verwachte) beleidsdekkingsgraad per 31 december van het voorgaande jaar bepalend.' Met die aanvulling op het antwoord moet het voor PGB mogelijk zijn de 1,7% kwantitatief te onderbouwen!
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Gust Klaassen respons on 24 oktober 2025:
PGB heeft inmiddels het antwoord bij de door mij hierboven genoemde vraag aangevuld. Maar ook met die aanvulling zijn we er nog niet ... Er staat nu namelijk: "Met welk percentage we de pensioenen vervolgens kunnen verhogen is vastgelegd in de wet. Daarin staat met welk percentage van de prijsinflatie we de pensioenen maximaal kunnen verhogen." En " Bij een verwachte beleidsdekkingsgraad van 123,5% is dit maximale percentage 57% van de prijsinflatie (3,0%). De maximale verhoging komt daarmee uit op 1,7% (57% van 3,0% = 1,7%)." Maar waar staat dan in 'de wet' dat percentage van 57%? kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar in de Pensioenwet of in het Besluit financieel toetsingskader pensioenfondsen kan ik dat niet terugvinden. Graag nog een nadere onderbouwing van het percentage van 57% dus.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Edwin de Jong respons on 27 oktober 2025:
Lid 4 van artikel 15 van het Besluit Financieel Toetsingskader stelt: "Een fonds dat een op de minimale verwachtingswaarden voor de groeivoeten van het prijs- of loonindexcijfer, bedoeld in artikel 23a, eerste lid, onderdeel a, en tweede lid, gebaseerde maatstaf hanteert voor voorwaardelijke toeslagverlening stelt de op grond van de rekenregel in het derde lid berekende toeslag vast als percentage van de maatstaf en past voor de bepaling van de hoogte van de toeslagverlening dit percentage toe op de voor het betreffende jaar relevante gerealiseerde waarde van de maatstaf voor toeslagverlening." De 57% is de uitkomst van de breuk (geraamde beleidsdekkingsgraad minus 110%) en (indexatiedekkingsgraad minus 110%). De 57% staat dus niet in de wet, maar volgt uit de wet.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Gust Klaassen respons on 27 oktober 2025:
Dank voor je antwoord Edwin. Hierin ontbreekt alleen nog de hoogte van de 'indexatiedekkingsgraad'. Is dat dezelfde dekkingsgraad als de 'toeslagdekkingsgraad' genoemd in bijlage II van het pensioenreglement? Zo ja is dat dan de 137% genoemd in het antwoord dat nu staat op de pagina 'Verhoging 2026''? (...) 'Hoe wij de pensioenen kunnen verhogen staat in ons pensioenreglement (bijlage II). Bij een dekkingsgraad tot 110% verhogen we de pensioenen niet. Bij een dekkingsgraad tussen de 110% en 137% verhogen we de pensioenen in stapjes met een deel van de gemiddelde prijsstijging. Bij een dekkingsgraad van 137% of hoger verhogen we de pensioenen met de volledige prijsstijging.'
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 29 oktober 2025:
Beste Gust, dat klopt. De ‘toeslagdekkingsgraad’ (of: indexatiedekkingsgraad) zoals genoemd in bijlage II van het pensioenreglement bedraagt 137%. Bij deze dekkingsgraad of hoger kunnen we de pensioenen verhogen met de volledige prijsstijging.'
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Gust Klaassen respons on 29 oktober 2025:
"De 57% is de uitkomst van de breuk (geraamde beleidsdekkingsgraad minus 110%) en (indexatiedekkingsgraad minus 110%). De 57% staat dus niet in de wet, maar volgt uit de wet." maar dan moet de verhoging van 1,7% toch 1,5% zijn? 123,5 - 110% = 13,5% / 137% - 110% = 27% 13,5% / 27% = 0,5 x 3% = 1,5%. Of zie ik iets over het hoofd?
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Gerard Leushuis respons on 20 oktober 2025:
Dit is echt niet uit te leggen 122 % en dan maar 1.7% verhoging in 2026. De gepensioneerden worden weer benadeeld. Wat gebeurd er met het overige de ene moment kan men zomaar 7% verhogen en nu staan wij er weer beter voor. Waar blijft het vertrouwen. Ik zie het invaren somber tegemoet in 2027 wat staat ons te verwachten. Aan een mooi verhaal heb ik niks!!!
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Beste meneer Leushuis, Bedankt voor uw reactie. Vervelend te horen dat u zich benadeeld voelt. Wij willen u op het hart drukken dat het bestuur binnen het huidige beleid de maximale ruimte gebruikt om de pensioenen te verhogen. Bij het besluit om de pensioen te verhogen kijken we niet alleen naar onze financiële situatie. Maar ook naar de gemiddelde prijsstijging in de afgelopen periode. Die kwam uit op 3,0%. Op 1 januari 2023 konden wij de pensioenen inderdaad met 7,0% verhogen. Maar de prijzen stegen in de periode daarvoor veel harder. Namelijk met 17,2%. Daarom was het verhogingspercentage in dat jaar een stuk hoger. Op deze pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhogen vindt u meer informatie over de regels die we hanteren om de pensioenen te verhogen. En verder hebben wij een speciale pagina over de verhoging in 2026 met onze antwoorden op veelgestelde vragen. Daar leest u ook hoe we gekomen zijn tot een verhoging van 1,7%. Dit is de volgende pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhoging2026
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
J.J.M. Scheffers respons on 20 oktober 2025:
Zeer teleurstellend, na de ongelofelijk lage verhoging van vorig jaar de 0,4 % en een verwachte dekkingsgraad van 128 a 130 %. en nu hopen dat er economisch geen terugval komt en we het na het invaren en 15 jaar pensioen uitkering dan met zo ongeveer 15 tot 18 % moeten doen. wat een rendement zeg om te huilen. Moet wel echt gezond blijven en erg oud om nog van een behoorlijk pensioen te genieten met dank aan onze trainerende Nederlandse Bank
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Maarten de Keizer respons on 20 oktober 2025:
Duidelijk verhaal wat zou het dan mogelijk inhouden,als je minder reserves moet houden volgens de nieuwe regels. Gráág reactie
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Beste meneer de Keizer, Bedankt voor uw reactie. Volgens de wet moeten we nu hoge buffers (reserves) aanhouden. Dat maakt het lastig om pensioenen te verhogen. In de nieuwe regels hoeven we minder hoge buffers aan te houden. Bij de overgang naar de nieuwe regels kunnen we de vrijgekomen reserve éénmalig gebruiken om pensioenen extra te verhogen. Daarna gaat het nieuwe pensioen meer meebewegen met de economie. Gaat het economisch goed? Dan kunnen we de pensioenen sneller verhogen. Dat betekent wel dat als het economisch slechter gaat, de pensioenen ook eerder omlaag kunnen. Op de pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/nieuws-en-blog-overzicht/2025/september-2025/wtp-5-vragen-over-pensioenen-die-meebewegen-met-de-economie/ vindt u 5 antwoorden op veelgestelde vragen over het pensioen dat gaat meebewegen met de economie. Of bekijk ons filmpje over dit onderwerp op de volgende pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/deelnemers/pensioen-bij-pensioenfonds-pgb/het-nieuwe-pensioen/videos/.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Peter C. Hendriks respons on 20 oktober 2025:
Zo worden de hard werkende uit het verleden door zowel overheid als pensioen organisaties steeds verder in de maling genomen. Was de belofte aan zowel werkgevers en -nemers niet dat de pensioenen altijd waardevast zouden zijn en geïndexeerd zouden worden. De transitie van gulden naar euro heeft ons zwaar achteruit gezet en vervolgens is er nooit geïndexeerd of minimaal geïndexeerd terwijl er altijd geld genoeg is geweest en nog is om dat wel te doen. Teleurgesteld (?), nee hoor pisnijdig! Laat dit een les zijn voor de huidige Hard werkenden zoals de overheid dat noemt.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Otto de Jong respons on 22 oktober 2025:
Helemaal met je eens Peter Hendriks. Jarenlang geen indexering en nu gaat het goed en dan 1,7%. We hebben nog zo'n 20% tegoed volgens mij. Ook ik ben pisnijdig.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
JLM Jacobs respons on 20 oktober 2025:
Beste VVG, Even een reactie op de mail over de indexatie van 1.7 voor 2026. Het begrip voor de situatie van Fieneke van den Brink van het VVG voor het PGB om zich aan de regels van de DNB te houden is lovenswaardig, maar daar kunnen de gepensioneerden aan de kassa niet mee betalen. Ik heb hier in ieder geval GEEN begrip meer voor als pensionado en ik denk met mij heel veel anderen. Mijn vraag aan jullie is waarom er in 2023 wel 7 procent kon worden uitgekeerd toen de dekkingsgraad 116.5% was en dus aanzienlijk lager dan nu. Waarom golden dien regels van de DNB toen niet en nu wel. Heb het idee dat het willekeur is. Maar goed we zullen het er maar weer mee moeten doen. Heb alleen weinig vertrouwen meer in PGB zelf. Heb zo’n vaag vermoeden dat bij de overgang naar de WTP de dekkingsgraad gigantisch naar beneden duikelt en we weer achter het net vissen. Moeten maar weer afwachten? M.vr.gr. JLM Jacobs, een bezorgde pensionado
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Edwin de Jong respons on 21 oktober 2025:
Beste heer of mevrouw Jacobs, Er worden wat meer reacties voorbereid, maar uw logische redenatie wil ik graag wel een voorschot geven. De regels zijn zo dat je bij gegeven dekkingsgraad een deel van de actuele inflatie mag geven. In 2023 piekte die inflatie met circa 14% en leidde dat tot een hoge uitkomst, die wij toch verantwoord vonden. Nu is de inflatie 3% en is de uitkomst als deel daarvan dus ook lager. Ook wij vinden dit onbevredigend. Er staat niet voor niks enige maatschappelijke druk op de huidige rekenregels. Maar we moeten ons er op dit moment wel aan houden.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Koos Geldof respons on 20 oktober 2025:
Goed verwoord! Helemaal mee eens. Totaal geen vertrouwen meer!
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
A Anon Buno respons on 20 oktober 2025:
helemaal eens.....
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
A. Priem respons on 20 oktober 2025:
Echt belachelijk. Jarenlang niet geïndexeerd door die 0 % rekenrente van Klaas Knot van DNB.En nu hoge dekkingsgraad en ze verzinnen wel weer iets anders.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
P. van Haastrecht respons on 21 oktober 2025:
Inderdaad, waar komt die 1,7 vandaan?
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 22 oktober 2025:
Wij hebben een speciale pagina over de verhoging in 2026 met onze antwoorden op veelgestelde vragen. Daar leest u ook hoe we gekomen zijn tot een verhoging van 1,7%. Dit is de volgende pagina: https://www.pensioenfondspgb.nl/verhoging2026
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Paul van Haastrecht respons on 22 oktober 2025:
Zojuist de sessie meebeluisterd. Er zit dus een tienjaarstermijm in de wet. En voor uitzonderingen v.w.b. het in een keer uitkeren van ruimte bij het invaren onderhandeld worden met DNB. Dit lijkt weer een truc om niet uit te keren. Kortom WTP blijft vissen in troebel water. En duidelijkheid zo vooropstaan bij deze nieuwe WTP. GraG uw reactie, groet Paul van Haastrecht
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.
Pensioenfonds PGB respons on 27 oktober 2025:
Beste meneer Van Haastrecht, Bedankt voor uw aanwezigheid bij de dialoogsessie en uw betrokkenheid bij dit onderwerp. U haalt een belangrijk punt aan: de zogeheten spreidingstermijn is inderdaad een verwarrende term. Het suggereert dat het uitkeren van een eventuele financiële reserve (buffer) over meerdere jaren wordt uitgesmeerd. Dat is níét het geval. Als er sprake is van een financiële reserve, dan wordt die in één keer toegekend bij de overgang naar het nieuwe pensioen. Naar verwachting op 1 januari 2027. De spreidingstermijn gaat dus niet over de uitbetaling, maar over hoe de beschikbare buffer evenwichtig verdeeld wordt over verschillende leeftijdsgroepen. Het is een rekenkundige methode. De spreidingstermijn geeft fictief aan over welke periode het pensioen wordt verhoogd, alsof het jaarlijks gebeurt. Bij een spreidingstermijn van 10 jaar en bijvoorbeeld 10% te verdelen reserve, wordt gedurende 10 jaar alle pensioenen met 1% verhoogd. Dat maakt voor jongeren niks uit, omdat die 10% erbij tegen pensionering al volledig verwerkt is. Maar voor gepensioneerden verschilt het wel, omdat (fictief) de uitkeringen de eerste 10 jaar geleidelijk worden verhoogd. Namelijk de eerste uitkering met 1% verhoogd, de tweede met 2% en de tiende en verdere uitkeringen met 10%. Op de invaardatum (1 januari 2027 naar verwachting dus) vertaalt dat zich in de totale waarde die iedereen toegedeeld krijgt. Kortweg is dat bij een spreidingstermijn van 1 jaar hetzelfde percentage voor jong en oud en bij een spreidingstermijn van 10 jaar een percentage dat voor oud wat lager is dan voor jong. Ons pensioenfonds heeft hierover trouwens nog geen definitief besluit genomen. Maar belangrijk om te weten is dat we een eventuele financiële reserve in één keer uitkeren bij de overgang naar het nieuwe pensioen. Voor welke spreidingstermijn we ook kiezen.
Bevestig je e-mailadres. Daarna wordt jouw reactie definitief geplaatst. Je ziet hieronder een voorbeeld van jouw reactie.